Alexej Mikulášek
Mám za to, že na stránkách Obrysu-Kmene nenà nutné osobitÄ› pÅ™edstavovat tvorbu autorů publikujÃcÃch v koÅ¡ickém Vydavatelstvà DALi. Bylo založeno v KoÅ¡icÃch DalimÃrem Stanem jako DÃlna autorů literatury (s nepÅ™ehlédnutelnou narážkou na Stanovo kÅ™estnà jméno stejnÄ› jako na S. Daliho). Stano je rovněž odpovÄ›dným redaktorem vÄ›tÅ¡iny publikovaných sbÃrek a sám talentovaný básnÃk, navazujÃcà na tradice slovenského nadrealismu a jistÄ› i Äeské a francouzské surreálné poezie. Za renomované básnÃky je dnes možné považovat rovněž Radovana Brenkuse, Richarda Kittu Äi Martina Vlada; o vÅ¡ech jsem v Obrysu už psal. I v jejich poetice dÅ™Ãmá cosi ze surreálného východiska, stěžà je vÅ¡ak oznaÄÃme za surrealisty, jakkoli „netradiÄnÓ nebo dokonce „postmodernÓ... K této „koÅ¡ické Å¡kole“, za jakou ji alespoň pracovnÄ› oznaÄuji, umÄ›leckou invencÃ, slovesnou a motivickou nápaditostÃ, ironickou a sebeironickou hravostÃ, stejnÄ› jako úzkým vztahem k Äeské literatuÅ™e, volnÄ› pÅ™iÅ™aÄme i básnÃka Pavla Garana, jehož pozoruhodná kniha veršů nazvaná Jednotlivec (Trochejský kôň) ke mnÄ› doputovala vÃceménÄ› náhodou. O P. Garanovi se na pÅ™ebalu knihy doÄteme, že se narodil v roce 1978 a ve Vydavatelstvà Spolku slovenských spisovatelů debutoval v roce 2007 sbÃrkou „SmrÅ¥ zahroteným prstom“ (Cena Ivana Kraska; dalÅ¡Ã informace zájemce zÃská na autorských webových stránkách http://garan.poetickej.net/).
Kniha je kompoziÄnÄ› rozdÄ›lena do třà oddÃlů. Ten prvnà nazvaný Revolver a neha obsahuje dvacet ÄÃslovaných básnà budÃcÃch dojem, jako by byly psány volným verÅ¡em – neuvÄ›domÃme-li si onu vázanost (ne svázanost!) pravidelným trochejským metrem a mnohaÄetnými rýmy, vokalickými a konsonantickými eufoniemi. Druhý oddÃl nazvaný Jednotlivec je tvoÅ™en devÄ›tadvaceti básnÄ›mi psanými formou rispeta. OddÃl tÅ™età nazvaný Balada ako vášeň pÅ™inášà dvanáct osmiverÅ¡ových rondó, psaných v jakémsi „taneÄnÃm“ rytmu.
Na prvnà pohled zaujme Garan svými rýmy, eufonickými a tónickými hÅ™ÃÄkami, narážkami, sémanticky hravým jiskÅ™enÃm. MnohaÄetná rýmová echa spÃnajà nejen konce veršů, ale nalezneme je i uprostÅ™ed, napÅ™. „po troch – lotroch – v gangstroch“ (s. 19). JeÅ¡tÄ› ÄastÄ›jÅ¡Ã jsou shody slabiÄných vrcholů, napÅ™. zde na zaÄátku třà veršů „revolver a neha – rieka – zbieha“ (s. 16). Nebo na zaÄátku druhého a na konci pátého verÅ¡e: „na dril – nad rýľ“ (s. 20) V tomto punktu mi pÅ™ipomÃná V. Nezvala, u nás kdysi kaceÅ™ovaného coby „obžerný rýmovnÃk“, jakkoli nejde o shodu poetiky asociativnÃ, generujÃcà trsy pÅ™edstav a metafor na principu kupÅ™. anaforické „volnoběžky“ (nebo variovaných refrénů: ty majà v závÄ›reÄném oddÃle tvoÅ™eném z rond jinou funkci).
Eufonie se stala vÅ¡udypÅ™Ãtomnou... Tato slovesná instrumentace jest téměř hudebnÃ, takže se nabÃzà nelyricky „ostudná“ a „kacÃÅ™ská“ otázka, do jaké mÃry a které texty by Å¡lo využÃt jako pÃsňové a takto je uÄinit „majetkem“ vÄ›tÅ¡Ãho poÄtu vnÃmatelů než nÄ›kolika set Ätenářů poezie. SamozÅ™ejmÄ› že pÃsňový text je nÄ›ÄÃm vÃce a nÄ›ÄÃm ménÄ› než báseň ve vlastnÃm smyslu slova: jakkoli poezie z pÃsnÄ› a kultu vznikla, tvořà jednotu s hudbou, melodià (kterou podvÄ›domÄ› vnÃmáme, i když text Äteme). Ale na druhou stranu – bez znalosti konkrétnà rockové nebo country melodie – je i pÃsňový text schopen navozovat lyrické textové kreace, dejme tomu melické, a budeme jej ÄÃst „potichu“, jako poezii.
Celá sbÃrka je psána trochejem, pÅ™iÄemž paronomázická narážka („trojský-trochejský“) dvojsmyslnÄ› mÃřà na cosi cizorodého, co vneseme do vlastnÃho organismu, napÅ™. jako Trójané dÅ™evÄ›ný „dar“ lstivého Odyssea, nebo naÅ¡e poÄÃtaÄe v podobÄ› viru známého jako „trójský kůň“ (po urÄité dobÄ› se v poÄÃtaÄi aktivuje a napadá jeho soubory a programy – coby nervovou tkáň). Jednotlivec jako trojský kůň? Nebo trochejský, s prvnà těžkou a druhou lehkou stopou? Možná je v této metafoÅ™e cosi pÅ™ÃznaÄného pro sbÃrku klopýtavou nikoli jazykem, ale evokovanými tématy a autorovým postojem k nim. Po nÄ›Äem těžkém, smutném, jakoby osudovém následujà tóny a motivy svÄ›dÄÃcà o lehkosti, dobrém rozmaru a hravosti... Životnà ambivalence? Nebo smutek z rozumu? Asi tak: „Je mi krásne, / je mi na umretie, / no a na to tretie.“ (s. 23)
Co básnÃka hladà proti srsti, nÄ›kdy hrubou žraloÄà kůžÃ? Je toho pomÄ›rnÄ› dost, zvláštÄ› když si uvÄ›domuje spoleÄnÄ› s Ivanem Fontanou (jehož cituje v básni „Nad Feldekovým Majakovským“) , že „I sÃto dÄ›jin mÄ›nà své oko“ (s. 41). „Mám strach: z lásky, snov a debát / o tom, Äoho sa už nebáť // o tom, Äo je mimo / poznania a rýmov.“ (tamt.) Vadà mu dutý patos a vzneÅ¡enÄ› se tvářÃcà archaismy, nářky nad tÃm, že básnÃk musà mÃt o tom, co napÃÅ¡e, úplnÄ› jasno, pÅ™esnÄ› definovat sebe sama a mÃt úzký vztah „k väÄÅ¡Ãm témam“. Vadà mu mytologie undergroundu, duÅ¡Ã v povÄ›třà („Klam slam poetry“), i jiné mytologie, které rozleptává ambivalentnà ironià (b. Kontinuita).
Podtrženo a seÄteno: jakkoli Garanův „individualista“ nedosahuje magické razance Å tefana MoravÄÃka ani intelektuálnÃho potenciálu Pavla JanÃka, je to už dnes výrazný talent souÄasné slovenské literatury, jenž vracà poezii to, ÄÃm se vydÄ›lila z pÃsnÄ›, tance a rituálu, a věřÃm, že o nÄ›m jeÅ¡tÄ› uslyÅ¡Ãme.